k(oudw)ater

De wereld in vuur en vlam en dan nog iedere dag je brood verdienen?

dinsdag, augustus 08, 2006

Kurieuzeneuze ?



Terug van een week regen in Zwitserland heb ik deze middag geslenterd door de stad. En plots: daar op de Korenlei, zie: de stellingen verdwenen. Ik was er al aan gewend geraakt. Ik wist dat er een hotel kwam en dat er nogal wat commotie is over geweest, maar of dat dit voor deze of de volgende eeuw was ...

Het zal dus één van de chiqueste Amerikaanse hotelgroepen te zijn: Marriott. Met "Kurieuzeneuze?" lokken ze je naar hun enkel Engelstalige website.

Marriott Hotel

Gelukkig is er een uitleg voor Kurieuzeneuze: "It is a dialectical variant from Ghent of 'Curieuze neuzen', which means 'to be nosey'. 'Curieuze' literally means 'curious', 'neuzen' means 'noses'. It's also the name of a typical Flemish candy which is red colored, cone shaped, hard, sugared on the outside, mellow and syrupy on the inside. Because the candy turns bad after three weeks, it has never been exported and so it stayed a typical Belgian sweet. Synonyms are 'neuzekes', 'tsoepkes' or 'cuberdons'." Ik wist niet eens dat tsoepkes maar 3 weken vers bleven ...

De gevels op de Korenlei zijn dus gelukkig gered, het is natuurlijk wel het typisch façadisme: achter de gevel is geen enkele steen blijven staan, maar het wordt dus gelukkig geen ramp zoals in de Belfortstraat. De hoek om, in de Drabstraat, wachtte mij een nieuwe verrassing, ook al van het Marriott.

Marriott Hotel

Een nogal ééntonige gevel, maar allez, ze hebben er toch een golving in gestoken !